Trianonon és a holokauszton túl: új könyv a zsidó-magyar együttélésről
2014. február 25. 16:43
Szabadítsuk ki a zsidó-magyar együttélés és identitás kérdését Trianon és a holokauszt alkotta keretből – javasolta Navracsics Tibor közigazgatási miniszter a Kisebbség és többség között című, zsidó és magyar etnikai kulturális tapasztalatokat tárgyaló kötet bemutatóján.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium alá tartozó Balassi Intézet 2011-ben rendezett konferenciát a zsidók és magyarok többségi és kisebbségi tapasztalatairól. A konferencia előadásaiból nemrég jelent meg tanulmánykötet Kisebbség és többség között – A magyar és zsidó/izraeli etnikai és kulturális tapasztalatok az elmúlt századokban címmel, a Balassi Intézet igazgatójának, Hatos Pálnak és a tel-avivi kulturális attasénak, Novák Attila történésznek a szerkesztésében. A kötetet kedden mutatták be Budapesten, a Kossuth Klubban.
Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszter a kötetről elmondta: az egyik legizgalmasabb téma, amiről egy konferencia és nyomában egy könyv szólhat, az az együttélés; hiszen a közösségképződés egyik lényeges pontja mindig is a negatív identitás kialakítása volt, azaz annak megállapítása, hogy kik nem vagyunk, kikkel állunk szemben.
A politikus hozzátette: csoda, hogy az előző másfél évszázadban elkezdtek kialakulni azok az intézményes megoldások, amelyek a közösségek közti konfliktusokat nem az erőszak eszközével próbálják meg rendezni. Navracsics leszögezte: lehetséges az együttélés, ha néha nehéz is.
A miniszter azt javasolta: ki kellene szabadítani a zsidó-magyar együttélés és identitás kérdését a Trianon és a holokauszt alkotta, passiótörténeti intellektuális keretből. Ennek pedig a mostanihoz hasonló konferenciák és kötetek lehetnek az eszközei.
Hatos Pál, a Balassi Intézet vezetője, a kötet egyik szerkesztője elmondta: nem akartak újdonságot hozzátenni a magyar zsidóság múltjához. A Balassi Intézet, mint a magyar kulturális örökség megőrzésének és a kultúrdiplomáciának az eszköze, pusztán kölcsönhatásba akarta hozni ezt a örökséget más hagyományokkal. Hatos Pál leszögezte: ki kell törnünk az „egyedül vagyunk” szemléletmódjából, az örökségünkkel való szembenézést pedig a pluralizmus mozgatja.
Az egyik fő vizsgálandó szempont az volt: létrejötte óta hogyan foglalkozik Izraela kisebbség és többség kérdésével, miként kezeli a diaszpórát – mondta az igazgató. Hatos rámutatott: 1944-ben a magyar állam nem pusztán nem védte meg, hanem meg is tagadta több százezer állampolgárát, akiket kiforgatott a vagyonából és megfosztott az életétől.
Novák Attila történész, a kötet másik szerkesztője, tel-avivi kulturális attasé kifejtette: ez a kötet olyan szempontból „konzervatív” szerkesztési elveket követ, hogy nagy kutatók szerepelnek benne, akiknek az volt a feladata, hogy egy sajátos szempont alapján gondolják újra eddigi kutatásaikat. A Kisebbség és többség között szinkronitásában vizsgálja kisebbség és többség viszonyát Magyarországon és Izraelben. Ebből a szempontból viszont a kötet „forradalmi” – mondta Novák Attila, leszögezve, hogy ő nem szereti ezt a szót.
A kötet Novák szavai szerint elindított egy kultúrdiplomáciai folyamatot is, mivel először angolul jelent meg, és a tel-avivi egyetem diaszpóra-központja is rendezett neki egy bemutatót. Ennek nyomán pedig elindult az együttgondolkodás – tette hozzá Novák Attila.
A hosszú kormányzás nem visszaélést jelent a polgárok idejével, hanem lehetőséget kínál a nagy léptékű tervek és reformok végrehajtására. A közigazgatási és területfejlesztési miniszter írása.
Sok keresztény eleve elveti a politikát mint piszkos és bűnös dolgot. Persze, a politika piszkos és bűnös, de csak mint minden más tevékenység. Szilvay Gergely írása.
Hajdú B. István csodálattal adózott egy, az agrárszektorban kiváló munkát végző szurkolótársa előtt, és javaslatot is tett arra, hogy a locsolással inkább várjon húsvétig. A legendás kommentátornak arra is volt ötlete, hogy kit locsoljon meg a lelkes szurkoló.
Volodimir Zelenszkijt Donald Trump egyik kijelentéséről kérdezték, amelyben az amerikai elnök Oroszországot és Ukrajnát „játszótéren civakodó gyerekekhez” hasonlította.
p
0
3
6
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 97 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
rajgy
2014. február 25. 23:04
".....Hatos rámutatott: 1944-ben a magyar állam nem pusztán nem védte meg, hanem meg is tagadta több százezer állampolgárát, akiket kiforgatott a vagyonából és megfosztott az életétől......."
???
Miért, 1945/46-ban megvédte a lakosságát, mikor a szovjetek vitték el többévre "kicsi robotra"?
Vagy 1956-ban megvédte az állampolgárait, amikor a szovjetek segítették úgy a hatalomra Kádárt, mint a németek a Szálasit? Akkor sem védte meg.
Egy megszállt ország nem tud megvédeni semmit.
Nekem a Trianonról és a holokausztról egy közmondás jut az eszembe:
"Inkább fájdalmas vég, mint véget nem érő fájdalom."
És a Trianon már egy évszázada tart. Ők pedig kaptak azóta egy országot, kártérítést is, és 2 generáció alatt létszámban is helyre lehet jönni. És mégsem marad abba az óbégatás.